Wskazówki dentystyczne dla dzieci

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Większość dzieci lubi mieć smakołyk lub dwa w swoim pudełku na lunch i, bądźmy szczerzy, wielu rodzicom podoba się myśl, że ich maluch ma coś, na co czeka.

Wśród kanapek, selera i owoców może znaleźć się bezczelna mała tabliczka czekolady lub słodki jogurt. Wyobrażamy sobie, jak szczęśliwi będą się chować.

Jednak to, co dzieci jedzą w szkole i jak dbają o higienę jamy ustnej, może mieć duży wpływ na ich zęby. Okazjonalny smakołyk nie będzie problemem, ale częstotliwość złych nawyków może prowadzić do próchnicy i długotrwałych problemów.

Tutaj podajemy kilka wskazówek, jak dzieci mogą dbać o zęby w szkole – jednocześnie zachowując realizm. Wiemy, że nie każde dziecko z chęcią zjadłoby pudełko pełne ciastek ryżowych i sałatek!

Ograniczaj smakołyki

Łatwo nabrać zwyczaju wkładania „przysmaków” do ich pudełka na lunch każdego dnia, a nawet więcej niż jednego. Czy to tabliczka czekolady, kawałek ciasta czy paczka chipsów.

Jak myślisz, co jest gorsze? Jeden ogromny pudding oblepiony cukrem, który jesz za jednym razem, czy paczkę galaretek, które masz przez całe popołudnie?

Ta pierwsza może być gorsza w talii, ale ta druga, nieustannie zbierając słodkie smakołyki, ma znacznie większe ryzyko uszkodzenia zębów.

Za każdym razem, gdy jesz cukier i skrobię, bakterie płytki nazębnej w jamie ustnej wytwarzają kwas, który atakuje szkliwo zębów, powodując próchnicę.

Nie wszystkie smakołyki są równe

Mała tabliczka czekolady z wafelkiem w środku może mieć mniej cukru i tłuszczu niż kawałek ciasta. Kawałek ciasta może mieć znacznie mniej cukru niż puszka coli (nie wspominając o kwasowości tego napoju!).

Im bardziej lepkie, tym gorzej dla zębów, ponieważ pozostaną one na zębach i zwiększą ryzyko próchnicy.

Jeśli chcesz dodać smakołyk, nadal możesz zrobić ten z niewielkim wpływem (pod względem cukru, jeśli nie smaku). Porównaj składniki i informacje o wartościach odżywczych i spróbuj wybrać smakołyki, które znajdują się na zdrowszym końcu skali.

Pomyśl o nadziewaniu kanapek

Kanapki mogą się znacznie różnić. Kanapka może być bardzo pożywna – tylko chleb, dobrej jakości szynka i ogórek (na przykład) lub kanapka wypełniona gęstym dżemem.

Nawet rodzaj chleba ma znaczenie – białe pieczywo ma bardzo wysoką zawartość cukru, podczas gdy pełnoziarniste lub zbożowe jest pełne błonnika i świetnie pielęgnuje zęby.

Dzieci mogą być wybrednymi konsumentami i możesz czuć, że opcje są ograniczone, ale nawet jeśli tak jest, nawet jeśli dżem jest hitem, możesz upewnić się, że jest to dżem bez cukru lub taki z „bez dodatku” cukru. Warto zauważyć, że nawet produkty z deklaracją „bez cukru” mogą nadal zawierać niewielką ilość cukru.

Na przykład w przypadku dżemu sprawdź produkty, których pierwszym składnikiem są owoce. Jeszcze lepiej, użyj pokrojonych świeżych owoców.

Często rodzice wykonują świetną robotę, usuwając przekąski z pudełka na drugie śniadanie, ale potem dodają kanapki, które niweczą tę dobrą robotę.

Kanapki też mogą być trochę nudne, czy wrapy są alternatywą? Jedną z opcji, którą uwielbiamy, są wrapy wypełnione piersią z kurczaka, odrobiną sera i sałaty, tworząc zdrową, niskotłuszczową i wysokobiałkową przekąskę. 

Nie wszystkie „zdrowe” produkty są zdrowe

Owoce są zdrowe, jogurt zdrowy, więc oba powinny być podstawowymi produktami w lunchboxie, prawda?

Być może. Świeże owoce są z pewnością zdrowe, nawet jeśli mogą być bogate w naturalny cukier, ale suszone owoce często zawierają dużo więcej cukru i są prawdziwym niszczycielem zębów. Pomyśl o suszonych owocach jako przekąsce podobnej do słodyczy, a nie jako o dobrym źródle jednego z pięciu dziennie – działają one w podobny sposób jak te lepkie słodycze, o których wspominaliśmy wcześniej.

Jogurt też może się znacznie różnić. Świeży, naturalny jogurt z domieszką świeżych owoców to doskonała opcja, jogurt o wysokiej zawartości cukru (często z kreskówkową postacią na boku) mniej. Podobnie jak w przypadku różnicy między białym pieczywem a razowym, pojęcie ukrytych cukrów jest ważne – łatwo pomyśleć, że dajemy stosunkowo zdrową opcję, gdy w rzeczywistości jedzenie zawiera jeszcze jedną dawkę cukru.

Kiedy zęby są często narażone na niewielkie ilości cukru – staje się to niebezpieczną mieszanką. Wysoka częstotliwość cukru = wysokie ryzyko próchnicy zębów.

Pozostań nawodniony

Nie da się przecenić znaczenia nawodnienia, zarówno dla zdrowia jamy ustnej, jak i ogólnie dla zdrowia. Zachęcaj swoje dzieci do regularnego picia, popijania wody przez cały dzień i obfitego picia podczas obiadu.

Powinni również pić, gdy kończą lunch, co pomaga wypłukać niektóre szkodliwe cukry i kwasy, które mogły być obecne w pożywieniu. Nawodnienie powinno być zdrowe – woda lub mleko są idealne, a napoje gazowane wypełnione cukrem to zupełne nie.

Żuć po jedzeniu

Żucie pomaga utrzymać nawilżenie jamy ustnej, wytwarzając ślinę, która naturalnie pomaga w walce z bakteriami i gromadzeniem się płytki nazębnej. Po jedzeniu masz krótkie okno na podjęcie działań w celu zmniejszenia wpływu cukru i kwasu w jedzeniu.

Z tego powodu wielu dorosłych będzie żuć gumę bez cukru, ale guma może nie być dozwolona lub wskazana w szkole.

Inną opcją jest włączenie produktów spożywczych, które wymagają żucia, a także zachęcenie dziecka do zjedzenia ich jako ostatniej części obiadu, aby zrobić jak najwięcej. Seler może być dobrym rozwiązaniem, więc zbyt wiele krakersów, o ile nie zawierają cukrów i tłuszczów.

Szczotkuj zęby przed śniadaniem

W ramach porannej rutyny należy myć zęby przed śniadaniem i nie pozwalać dzieciom płukać ust po szczotkowaniu, ponieważ usuwa to ochronną warstwę fluoru. Jeśli zapomnieli wyszczotkować zęby przed jedzeniem, odczekaj pół godziny po śniadaniu, zanim to zrobią (lub pozwól im wypłukać usta wodą, jeśli się spieszy!).

Oczywiście wybór płatków też jest ważny!

Zdrowe, syte śniadanie ogranicza potrzebę podjadania, a także nie niszczy zębów. Śniadania wysokobiałkowe świetnie nadają się na dłuższe uczucie sytości. Podczas gdy wielu rodziców martwi się o nawyki dentystyczne w szkole, to, co dzieje się, zanim dotrą do szkolnej bramy, może być równie ważne.

Jeśli rano czujesz się w pośpiechu – a wszyscy tak robimy – mycie zębów i zdrowe śniadanie nigdy nie powinny być rzeczami do poślizgu.

Powrót do domu – przysmak

Dziecko wraca do domu – „mamo, tato jestem głodny” – proponujemy coś gotowego, jesteśmy zajęci pracą.

Ale co oni chwytają, a jeśli mamy przygotowaną przekąskę, co to jest? Ciasto jest powszechne po szkole, bez wątpienia pyszne, ale prawdopodobnie nie jest dobre dla zębów.

Ponownie, naszym celem nie jest usunięcie z diety wszystkich przyjemności i smakołyków, jest to kwestia równowagi. Słodkie przekąski najlepiej spożywać w czasie posiłków z szeroką gamą zdrowej żywności i odrobiną wody, aby je zmyć, a nie samodzielnie.

Dawać dobry przykład

O wiele trudniej jest zachęcić dzieci do zdrowego odżywiania się, jeśli sami tego nie zrobimy.

Jeśli zobaczą nas jedzących słodycze lub tabliczkę czekolady, naturalnie będą chcieli tego samego. Im zdrowsza jest nasza własna dieta, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że w domu znajdują się niezdrowe produkty, a więc tym bardziej nasze dzieci nie mają innego wyjścia, jak tylko dobrze się przyglądać nam.

Zadzwoń do nas już dziś pod numer 535 334 555. Gabinet stomatologiczny UNIDENT Dziuba Bartosz Mielec • Protetyka • Stomatologia Estetyczna • Wybielanie zębów • Implanty • Rentgen • Endodoncja • Dentysta